»
S
I
D
E
B
A
R
«
Historie, výhody a nevýhody sociální sítě twitter
21. Květen 2012

„Twitter nese kromě označení sociální síť ještě jedno označení a to je mikroblogovací služba, což je v podstatě velmi výstižné. Tato služba umožňuje sledovat příspěvky ostatních a psát svoje krátké příspěvky, jež se vskutku podají kraťounkým postům do blogu. Těmto příspěvkům se říká tweet.“ (Platko, 2009)
Twitter nabízí klasické blogování v nejjednodušší Mikroblogovací podobě. To znamená, že umožňuje psát texty o 140 znacích nebo vkládat odkazy, které se zobrazují na profilové stránce uživatele a také na stránkách jeho odběratelů.

Tweety se mohou posílat různými způsoby.
I když byly mikroblogy určeny pro mobilní telefony nejužívanějším prostředkem zasílání textu se stal web. Dále se tweet posílá přes externí programy a také přes sms zprávy. Sms zprávy nejsou pro většinu uživatelů výhodné a to hlavně kvůli penězům. Jediná země, kde se provozovatelé Twitteru dohodli o výhodných podmínkách s mobilními operátory je USA, Kanada a Indie. Vzhledem k tomu, že nejvíce jeho uživatelů pochází z USA, se výhody dotkly pouze menšiny uživatelů.
Jak již bylo zmíněno nejpopulárnější je Twitter v USA, dále je oblíbený v Německu, Velké Británii, Japonsku a Kanadě.
Dnes má Twitter k dispozici 20 uživatelských jazyků a stále přidává další.
Koncepčně se Twitter značně liší od Facebooku a u nás není natolik používaný.
Tweet z počátku odpovídal na otázku: Co právě dělám? Dnes se na Twitteru uživatelé mohou dozvědět, co je u jejich přátel nového, a to nejenom z osobního, ale i z pracovního života.
V současnosti nás spojuje s nejnovějšími příběhy, myšlenkami, názory a zprávami, které nás zajímají.
Oblíbenost Twitteru je založená hlavně na jednoduchosti celého systému a také na obrovském množství uživatelů. Hodně z těchto členů jsou hvězdy kulturního nebo politického života, jako je např. brazilský spisovatel Paolo Coelho, který má velmi kladný vztah k moderním technologiím. Mezi politiky píše na Twitter i americký prezident Barack Obama.
Historie
Během brainstormigového srazu společnosti Odeon dostal Jack Dorsey nápad o založení služby, která by pomocí sms zpráv zveřejňovala, co zrovna děláme.
První prototyp Twitteru se objevil v červnu 2006 a sloužil pouze jako interní služba zaměstnanců Odeonu. Hlavní zlom nastal v srpnu roku 2007, kdy na festivalu South by Southwest proběhla jeho velká propagace pomocí dvou obřích plazmových obrazovek, na kterých probíhaly tweety. Během pár dní se jeho využívání ztrojnásobilo.
Z počátku byla pracovní verze Twitteru pojmenována Status, ale takové jméno tvůrcům služby nestačilo. Nastala doba, kdy se tvůrci snažili najít lepší název a prvním z návrhů se stalo slovo Twitch. Toto označení bylo odvozeno od pohybů mobilního telefonu při vibračním vyzvánění. Tak se autoři rozhodli nahlédnout do slovníku na slova sousedící s Twitchem a náhle byl na světě Twitter = cvrlikání.
Autoři jsou natolik spokojení s odvedenou prací, že na oficiálním blogu pravidelně informují fanoušky o nadcházejících novinkách. Čtenáři se tam mohou dozvědět například o tom, že nechybělo mnoho k zpoplatnění Twitteru.
Ve společnosti Odeon se o Twitter nestará více, jak 25 lidí.
V roce 2009 byl Twitter třetí největší sociální sítí. Této pozice dosáhl během necelých tří let, což je opravdu velmi dobrý postup v jeho vývoji. (Platko, 2009)
Funkce Twitteru
Twitter pravidelně uveřejňuje statistiky programů, které umožňují uživatelům tweetovat a ty často získávají větší popularitu než samotný Twitter.
Vznikají stovky aplikací, které umožňují Twitter používat pohodlněji a to z nejrůznějších prostředí.
Pro to abychom mohli tweetovat musíme vyplnit krátkou registraci. V ní zadáme jméno, uživatelské jméno, platnou e-mailovou adresu a můžeme začít psát své krátké texty.
Twitter umožňuje založení profilu nejen osobám, ale i společnostem, které s jeho pomocí propagují svoje výrobky a služby.
Krom tweetování máme možnost následovnictví (following), který je tím největším rozdílem Twitteru oproti jiným sociálním sítím. Pokud chceme na jiných sítích sledovat uživatelovu aktivitu, musí mezi námi být schválen vztah, ale zde to neplatí. Kdokoliv se rozhodne, o sledování našich příspěvků, může je mít hned k dispozici. Následovníci vidí tweety následovaného, ale on jejich tweety k dispozici nemá, pokud je sám nenásleduje.
Pro mnohé se Twitter stává zajímavý právě pro tuto odlišnost a také si kvůli tomu získal oblíbenost u velkého množství novinářů, kteří zde získávají zajímavé informace.
Uživatelé si pomocí výchozího nastavení mohou navolit určitý okruh účtů, od kterých budou příspěvky přijímat.
Po sdílení a přijímání informací přichází jejich využití pomocí nástroje retweet. V podstatě jde o sdílení zpráv někoho, koho následujeme a my tímto způsobem předáváme informaci svým následovníkům. Na začátku retweetované zprávy se pak objeví uživatelské jméno osoby, která příspěvek vytvořila.
Můžeme ale posílat i přímé zprávy (direkt message) konkrétnímu uživateli. Ty se následně nezobrazí na naší profilové stránce.
V případě, že se nám nelíbí nějaký follower, můžeme ho díky funkci blokace odstřihnout od našeho profilu. Zablokovaný tak nedostává naše tweety, nemůže nás sledovat a ani nám zaslat zprávu. (Platko, 2009)
Problémem Twitteru se stávají podvodníci, kteří si zakládají účty, pomocí nichž sledují velké množství uživatelů. Ti tuto pozornost oplatí a pak se stávají oběťmi zákeřné aplikace, kterou jim podvodník pošle v odkazu na jejich účet.
Dalším nebezpečím je geolokace zpřístupněná na Twitteru pomocí služby Foursquare. Ta umožňuje automatické přidání aktuální polohy uživatele k zveřejněnému příspěvku a příjemci sdělení podle ní lehce rozpoznají, kde se uživatel právě pohybuje a co dělá. To znamená, že pokud uživatelé sdílí informace s cizími lidmi, ti toho mohou lehce využít a nalézt podle rozboru tweetu jejich bydliště.
Před sledováním polohy se lze chránit nastavením Foursquare. Ten po našich úpravách zobrazí naší polohu pouze těm, kterým to sami zpřístupníme.
S postupným rozvojem Twitteru přicházejí omezující limity. Každý z uživatelů má možnost denně poslat maximálně 1000 spotů a 250 zpráv určených jen pro jednoho uživatele.
Twitter začal využívat program Summize, který umožňuje vyhledávání mezi texty, které napsali uživatelé do svých vzkazů.
Nejvíce je využíván program mobilní Twitter, který je přístupný v chytrých mobilních telefonech.
Použité zdroje: Platko, Ondřej: Sociální sítě 8.díl, Twitter - funkce. In: Owebu.cz: o internetu, počítačích a weZbhostPingu [online]. 2009 [2012-02-17]. Dostupné z: http://owebu.bloger.cz/Internet/Socialni-site-8-dil-Twitter-funkce

Líbí se ti tento článek? Přidej ho na Top Články

Komentáře ke článku jsou ukončené.

»  Běží na: eBlog.cz   »  Šablona: Ahren Ahimsa